Photobucket

Jumaat, 10 Julai 2009

Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara (Ko-Spin)




Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) akan menganjurkan Kongres Pertama Rejuvenasi Sistem Pendidikan Islam Negara (Ko-Spin) dalam usaha untuk mewujudkan kesedaran rakyat terhadap pendidikan Islam di Malaysia.Kongres bertemakan "Rejuvenasi Pendidikan Memartabatkan Insan" yang akan berlangsung di Auditorium Muzium Shah Alam, bakal dirasmikan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Kongres sehari itu diadakan pada 11julai dan berlangsung bermula jam 8 pagi hingga 6.30 petang.

Ia akan dibentangkan oleh beberapa tokoh pendidikan antaranya, Profesor Dr Sidek Baba daripada Universiti Islam Antarbangsa Malaysia (UIA); Profesor Tajul Ariffin (UKM) dan Datuk Dr Siddiq Fadzil (Kolej Darul Hikmah).

Lima kertas kerja tersebut ialah:

bullet button Pensekularan Sistem Pendidikan Islam di Institusi Pengajian Tinggi - Satu Kajian.

bullet button Pendidikan Berintegratifkan Asas Pendidikan Islami.

bullet button Pendidikan Islam dan Halatuju Pembangunan Ummah - Kajian Indonesia.

bullet buttonSistem Pendidikan Islam di Sekolah, Satu Penilaian.

bullet buttonHalatuju Sistem Pendidikan Islam di Sekolah sebagai Enjin Pembentukan dan Pembangunan Insan.

Kongres ini bakal membawa suatu dimensi baru kepada falsafah pendidikan islam itu sendiri agar lebih berkesan dan seimbang dalam dunia pendidikan masakini. Ianya sangat menarik dan perlu diambil perhatian bagi menjadikan negara kita sebagai negara hebat dengan ketamadunan ilmu pendidikan dunia akhirat.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online