RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN ISLAM
HARI : RABU
TARIKH : 09 APRIL 2008
TAJUK : CIRI-CIRI MUKMIN BERJAYA
KELAS : TINGKATAN 4 BESTARI
MASA : 9.00-9.40
BIL. MURID : 35 ORANG
HASIL PEMBELAJARAN : Selepas mempelajari pelajaran ini murid dapat
1. Menyatakan ciri-ciri mukmin berjaya.
2. Menjelaskan langkah-langkah menuju kejayaan .
3. Menghuraikan sumbangan mukmin yang berjaya .
4. Merumuskan hasil pembelajaran ciri-ciri mukmin berjaya.
KEMAHIRAN BERFIKIR :
1. Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan.
2. Mengambil contoh dan tauladan mukmin berjaya.
BAHAN BANTU MENGAJAR : Microsoft PowerPoint,Filem Slaid
Langkah/ masa | Isi kandungan | Aktiviti P&P | Catatan/ alat |
Set induksi (5 minit) | Menonton tayangan video tentang perjuangan Perdana Menteri | Guru bertanya kepada murid berdasarkan video yang ditayangkan. Contoh : Apakah persamaan tokoh Perdana Menteri Negara kita dengan seseorang yang berjaya? Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran. | Filem slaid |
Langkah 1 (10 minit) | Melihat slaid 1 Powerpoint tentang ciri-ciri mukmin berjaya. | Guru mengarahkan murid untuk menutup buku. Guru bersoal jawab dengan murid : Contoh: Siapakah yang murid paling sayang dan apakah yang perlu mereka ketahui tentang insan tersayang? Guru mengaitkan jawapan murid dengan pembelajaran. Guru mengarahkan murid merujuk buku teks dan membaca semula ciri-ciri tersebut. Guru mengarahkan murid memberi Contoh kisah benar seseorang yang berjaya. | Slaid Power point. |
Langkah (10 minit) Langkah 3 (15 minit) | Melihat Slaid 2 Powerpoint tentang gamabar Angkasawan Melihat slaid 3 Powerpoint tentang jasa dan pengorbanan tokoh yang berjaya dalam pelbagai lapangan bidang. | Guru bertanya kepada murid tentang kepentingan dan peranan mukmin berjaya. Berdasarkan jawapan murid, guru menceritakan tentang kejayaan tokoh-tokoh pada masa dahulu yang banyak memberi sumbangan pada masa kini. | Slaid Power point Slaid Power point |
Guru menerangkan jasa dan sumbangan mukmin berjaya dalam 3 aspek utama. Guru mengarahkan setiap murid membuat rumusan tentang jasa dan sumbangan mukmin yang berjaya dalam masa 5 minit dan menghantar rumusan tersebut kepada guru. Guru memberi komen secara ringkas dan mengkehendaki murid memahami serta menghayati apakah erti sebenar mukmin yang berjaya. |
Langkah 4 ( 5 Minit ) | Menonton video karikatur islam terbaru yang bertajuk “ Saladin ” yang menceritakan tentang kejayaan seorang tokoh membawa negaranya kearah kemajuan dan keintelektualan yang terkenal di dunia.
| Guru mengaitkan sejarah dan tamadun yang di bawa oleh Saidina Umar Al-Khatab serta nilai-nilai murni yang mesti diteladani seterusnya dikaitkan dengan pembelajaran hari ini. Guru menasihati dan memberi dorongan kepada murid agar mengamalkan ilmu yang dipelajari seterusnya menjadi seorang mukmin yang berjaya. | Filem Slaid |
Penilaian pencapaian pelajar :
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
0 ulasan:
Catat Ulasan