Jumaat, 3 April 2009

Contoh Rancangan Pengajaran Harian

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN ISLAM

HARI : RABU

TARIKH : 09 APRIL 2008

TAJUK : CIRI-CIRI MUKMIN BERJAYA

KELAS : TINGKATAN 4 BESTARI

MASA : 9.00-9.40

BIL. MURID : 35 ORANG

HASIL PEMBELAJARAN : Selepas mempelajari pelajaran ini murid dapat

1. Menyatakan ciri-ciri mukmin berjaya.

2. Menjelaskan langkah-langkah menuju kejayaan .

3. Menghuraikan sumbangan mukmin yang berjaya .

4. Merumuskan hasil pembelajaran ciri-ciri mukmin berjaya.

KEMAHIRAN BERFIKIR :

1. Mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan.

2. Mengambil contoh dan tauladan mukmin berjaya.

BAHAN BANTU MENGAJAR : Microsoft PowerPoint,Filem Slaid

Langkah/

masa

Isi kandungan

Aktiviti P&P

Catatan/ alat

Set induksi

(5 minit)

Menonton tayangan video tentang perjuangan Perdana Menteri Malaysia yang pertama hingga sekarang.

Guru bertanya kepada murid berdasarkan video yang ditayangkan.

Contoh : Apakah persamaan tokoh Perdana Menteri Negara kita dengan seseorang yang berjaya?

Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.

Filem slaid

Langkah 1

(10 minit)

Melihat slaid 1 Powerpoint tentang ciri-ciri mukmin berjaya.

Guru mengarahkan murid untuk menutup buku.

Guru bersoal jawab dengan murid :

Contoh: Siapakah yang murid paling sayang dan apakah yang perlu mereka ketahui tentang insan tersayang?

Guru mengaitkan jawapan murid dengan pembelajaran.

Guru mengarahkan murid merujuk buku teks dan membaca semula ciri-ciri tersebut.

Guru mengarahkan murid memberi Contoh kisah benar seseorang yang berjaya.

Slaid Power point.

Langkah

(10 minit)

Langkah 3

(15 minit)

Melihat Slaid 2 Powerpoint tentang gamabar Angkasawan Malaysia ( Dr. Sheikh Muzafar )

Melihat slaid 3 Powerpoint tentang jasa dan pengorbanan tokoh yang berjaya dalam pelbagai lapangan bidang.

Guru bertanya kepada murid tentang kepentingan dan peranan mukmin berjaya.

Berdasarkan jawapan murid, guru menceritakan tentang kejayaan tokoh-tokoh pada masa dahulu yang banyak memberi sumbangan pada masa kini.

Slaid Power point

Slaid Power point

Guru menerangkan jasa dan sumbangan mukmin berjaya dalam 3 aspek utama.

Guru mengarahkan setiap murid membuat rumusan tentang jasa dan sumbangan mukmin yang berjaya dalam masa 5 minit dan menghantar rumusan tersebut kepada guru.

Guru memberi komen secara ringkas dan mengkehendaki murid memahami serta menghayati apakah erti sebenar mukmin yang berjaya.


Langkah 4 ( 5 Minit )

Menonton video karikatur islam terbaru yang bertajuk

“ Saladin ” yang menceritakan tentang kejayaan seorang tokoh membawa negaranya kearah kemajuan dan keintelektualan yang terkenal di dunia.

Guru mengaitkan sejarah dan tamadun yang di bawa oleh Saidina Umar Al-Khatab serta nilai-nilai murni yang mesti diteladani seterusnya dikaitkan dengan pembelajaran hari ini.

Guru menasihati dan memberi dorongan kepada murid agar mengamalkan ilmu yang dipelajari seterusnya menjadi seorang mukmin yang berjaya.

Filem Slaid

Penilaian pencapaian pelajar :

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online